2018 január havi befizetés, étlap

Tisztelt Szülők!

A január havi (bölcsődei, óvodai, iskolai) étkezési díjak befizetése:

– 2017. december 13. (szerda) 7.00 – 17.00 óráig,

– 2017. december 14. (csütörtök) 7.00 – 17.00 óráig.

Pótbefizetés: 2017. december 18. (hétfő) 7.00 – 12.00 óráig.

Az étlap letölthető az Étkeztetés menüpont alatt.

Figyelem!

Étkezési díjakat kizárólag ezeken a napokon lehet befizetni!

A kedvezményes étkeztetésre csak az a gyermek jogosult, akinek az igazolása illetve szülői nyilatkozata leadásra kerül!

Óvodatitkár

A busz, mely bearanyozta a napunkat

Írta: Jánosi Móni

Arany János 200 évvel ezelőtt született. A jubileumi emlékév alkalmából a Petőfi Irodalmi Múzeum vándorkiállítást szervezett, melynek izgalmas helyszíne volt egy busz, az Arany-busz.

A 200-as Arany-busz 2017. november 27-én, hétfőn érkezett meg városunkba, a Művelődési Ház elé. Délelőtt az iskola tanulói tekinthették meg a kiállítást, mely Arany János életművét, életét, költészetének máig ható eleven erejét versek, képek, relikviamásolatok, hang- és filmfelvételek segítségével mutatta be. A délután a város lakóié volt.

A látogatókat aktivizáló, fából készült egyedi installációs elemek nem csupán különleges látványvilágot teremtettek, de segítették a szövegértelmezés, a befogadás folyamatát is. Megtapinthattuk például Ágnes asszony kihajtogatható lepedőjét, kipróbálhattuk a Toldi erőjátékot, lehetett hallgatni verseket és rappelt Arany-szövegeket is. A diákoknak alkalmuk volt Arany-köteteket lapozgatni, kvízeket kitölteni, szójátékokat játszani, és kipróbálhatták erejüket egy petrencés rúddal vagy egy malomkővel is.

Köszönjük a lehetőséget és az élményt.

Nincsenek képek ebben a galériában.

Néma Tanúk Kiállítás – NANE Egyesület

Kedves Olvasó!

2017. december 4 – 8-ig Kozármisleny Város Önkormányzata fogadta be a NANE Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület Néma Tanúk kiállítását. A tárlat a Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási idejében tekinthető meg a földszinten levő díszteremben.

H: 8:00-12:00 és 13:00-17:00
K: 8:00-12:00
Sze: 8:00-12:00 és 13:00-16:00
Cs: nincs ügyfélfogadás
P: 8:00-12:00

Minden érdeklődőt sok szeretettel várnak a szervezők.

Néma Tanúk Kiállítás – NANE Egyesület

Mosolygó fogacskák pályázat

A DM 2017-ben meghirdette a „Kísérletezz, de ne a fogaid épségével! –mosolygó fogacskák” pályázatát.

A pályázatot a 2017/2018-as tanév elején írták ki első osztályosoknak. A feladat olyan látványos és tanulságos kísérletek készítése volt, mely a fogakra káros, vagy jótékony anyagok bevonásával szemlélteti a fog-és szájápolás helyességét.

Iskolánk 1. A osztályos tanulói Anikó nénivel és Ági nénivel a cukortartalmú, lepedékben lévő baktériumok által okozott maró hatás létrehozásával kísérleteztek ecet és tojás segítségével, majd a szájüregben lévő ételmaradékok láthatóvá tételére lepedékszínező folyadékkal minden gyermek szájüregét megfestették.

Természetesen kísérletezésük zárásaként alapos fogmosást hajtottak végre.

A szakmai zsűri értékelését követően a DM száj-és fogápolási csomaggal jutalmazta az osztály munkáját. Ráadásként még egy 23 részes mikroszkóp készletet is kaptak, hogy továbbra is tudjanak kísérletezni és újabb felfedezéseket tenni.

Lombkorona sétány – diákok írták

Kedves Honlaplátogatók!

Most diákjaink írásait olvashatják, akik a Mecsekerdő Zrt. Lombkorona sétányán tett kirándulásukról számolnak be.
Felkészítő tanáraik: Tímár Lilla – 4.a, Szekeresné Borka Kata – 4. b, Sutiné Lázár Emőke – 4. c. Az írásokat szerkesztette, Bereczkiné Fábián Mária

Őszi kirándulás a szép tájakon
Ősszel egy reggelen kimentünk a vonatállomásra és elindultunk Hetvehelyre kirándulni, mi, az alsó tagozat. Mikor megérkeztünk már vártak ránk az erdészek, és elindultunk a kalandunkra.
Írta: Skriván Zsombor – 4.a
Először meséltek a munkájukról, utána pedig megmutatták a vadhűtőt és a makkgyűjtőt. Ezt követően pedig elindultunk a hosszas túránkra. Először láttunk egy szép rétet, utána pedig egy még szebbet, de ezen a réten már magasles is volt, amire hármasával másztunk fel. Nagyon szép volt a táj. Menet közben mindenki éhes lett, így az egyik szép bükkös erdőnél megálltunk enni. Találtunk itt egy különös fát, és fotózkodtunk is vele. Ezután még sok-sok métert kellett mennünk, mire odaértünk a lombkorona sétányhoz. Addig láttunk mindenféle dolgokat, szép leveleket, fákat, tölgyeket, bükkösöket, fenyőket és még sorolhatnám. Mindezek után odaértünk a lombkorona sétányhoz, ahol sok minden érdekes dolgot láttunk és tanultunk, az ott elhelyezett táblákról.
Sajnos sokáig ezt nem élvezhettük, hisz indulnunk kellett a vonathoz. Nagyon sokat tanultam ezen a kiránduláson és remélem, hogy majd elmehetek máskor is!

Sárban és magaslesen
Az alsós évfolyan október 27-én kirándulni ment. Hosszú vonatozás után megérkeztünk Hetvehelyre, Sásvölgybe, ahol erdészek vártak minket.
Írta: Pold Liliána – 4.a
Sok mindent megtudtunk az erdőről. Azt, hogy ha engedély nélkül kivágják egyesek a fákat, büntetés jár érte. Megtudtuk még azt is, hogy a makktárolóban azért van sok makk, mert az állatoknak szükségük van rá télen, meg ebből tudnak vetni is, ha a tölgyerdőbe új fákat szeretnének. Láttunk hűtőházat is, ahol az elejtett vadakat tárolják a feldolgozásig. Az erdész szakmája nagyon izgalmas. Hosszú ideig sétáltunk az erdőben, láttunk színes faleveleket, és gombákat. Kedvenc részem az volt, amikor teljesen sárosak lettünk, mert a kirándulásunk előtti napon még esett az eső, így néha nehéz volt menni, máskor meg csúszkáltunk a sáron. Meg az is nagyon tetszett, amikor felmentünk a magaslesre. Onnan szép kilátás nyílt az erdőre. A hosszú túrában jól elfáradtunk, ám ekkor végre odaértünk az utolsó állomásunkhoz, a lombkorona sétányhoz. A fák lombjai között sétáltunk, fenn a magasban, érdekességeket olvastunk a kihelyezett táblákról, írtak a rovarokról, a fákról és a madarakról is, nagyon jó volt. Ezután elmentünk egy 8 méteres kilátóhoz, majd hamarosan elindultunk a vasútállomáshoz, hogy hazainduljunk. Az út hazafelé is hosszúnak tűnt, de izgalmas volt, hogy három alagúton is átmentünk.
Ez a túra nagyon jó volt és alig várom, hogy újra mehessünk!

Napról-napra változó természet
Korán reggel felkeltem, elkészítettem az uzsonnámat. Nagy izgalommal vártam az indulást. Rövid utazás után megérkeztünk az őszi erdőbe.
Írta: Liang Xiyue – 4.b
Eső után jöttünk, sok volt a pocsolya, melyeket a hulló levelek betakartak. Sikerült egy-kettőbe belelépni. Volt egy vezetőnk, akit Zsolti bácsinak hívtak. Ő se találta az utat a tarka-barka avarban. Egy tisztáson megálltunk, ahol már Gábor bácsi várt minket. Felmentünk egy lépcsősoron. Találtunk táblákat, amin a madarakról és mókusokról olvastunk. A költöző madarakkal már nem találkoztunk, csak a harkály kopácsolásától volt hangos az erdő. Ezt a madarat az erdők doktorának is hívják. Gábor bácsi mondta, hogy a napról-napra változó természet mindig újabb izgalmasabb dolgokat rejteget a túrázók számára. A levelek színpompás játéka mellett ilyenkor megfigyelhetjük a vadon élő állatokat, amint szorgalmasan gyűjtögetik a télire valót. Ősszel rengeteg mókust láthatunk a levelek között. Nézhetjük a fák odúiban lakó kis állatokat is. Mi is láttunk mókusokat ugrálni a fákon, és egy őzcsapatot távol az úttól.
Csodálatos színek, friss levegő, az erdő nyugalma, lenyűgözött minket. Jó lenne, ha jövőre is idejöhetnénk!
Estefelé fáradtan, sárosan, éhesen, színes levelekkel a kezünkben értünk haza, a zápor előtt.

Tanösvény, Tan-ösvény
Kirándulni voltunk. Régóta vártunk erre, még a neve is biztatóan hangzott, „Lombkorona tanösvény”.
Írta: Máthé Ferenc – 4.b
Mikor felszálltunk a vonatra, izgatottan találgattuk: Vajon milyen hosszú? Egyedül megyünk, vagy lesz vezetőnk? Ilyenekről beszélgettünk. Elsőként egy olyan helyiséget néztünk meg, ahol a lelőtt állatok húsát tárolják, mérik és hűtik. Ezt követően egy magtárba mentünk be, ahol nagyon sok, több mázsa makk volt, sőt egyik-másik már ki is csírázott. Majd kezdődött az igazi túra. Sokat gyalogoltunk, mire felértünk egy dombtetőre, ahol a bátrabbak még egy vadászlesre is felmászhattak. Gyönyörű volt onnan a kilátás az őszi tájra. Sok mindent tanultunk útközben, már nem is emlékszem mindenre, ezért csak egyet írok most le. Ha piros pöttyöt láttok a fa törzsén, akkor azt a fát ki fogják vágni, ha zöld pöttyel jelölték meg, akkor vigyázni kell rá, a fehér karika egy adott terület határát jelzi. Nagy pocsolyák és sártócsák után végre eljutottunk – dobpergés! – egy farönkhöz! Nem, csak vicceltem! A Lombkorona tanösvényhez. Csomó érdekes állatról tanultunk, kakukk, harkály, fülesbagoly, denevér, menyét…, egyszóval nagyon sok állatról.
A visszafelé vezető út szerintem jóval rövidebb volt, mint az odafelé vezető. A vonattal, sok új tudással a fejünkben, sikeresen hazaértünk. Nagyon jól éreztük magunkat.

Lombok között sétáltunk
Egy hete volt. Apa elvitt engem a vonatállomásra a többi osztálytársamhoz. Felszálltunk a vonatra és elmentünk Hetvehelyre.
Írta: Éles András Levente – 4.c
Először egy épületbe mentünk be, amiben 67 mázsa makk volt. Ezután indult a túra az erdőben, Csaba bácsi vezetésével. Egy-két helyen megálltunk, ahol sok érdekességet mondott nekünk a túravezetőnk a fákról, a bokrokról, az állatokról és még sorolhatnám.
Két órát sétáltunk mire odaértünk ahhoz a tisztáshoz, ahol a fák koronájához közel építettek egy sétányt. Először a pihenőhelyen voltunk körülbelül egy órát. Ettünk, ittunk, jót játszottunk. Majd mikor a mi osztályunk került sorra, felmentünk egy fából készült hídra, amin volt négy tábla és rajtuk az ottani erdőben élő állatok fotói néhány fontos információval. Egy másik erdész bácsi vezetésével, sok okos dolgot tudtunk meg róluk. Nagyon szép volt odafönt a kilátás. Miután mindent megnéztünk, lementünk és levélcsatáztunk egy jót. De sajnos minden jónak egyszer vége szakad. Elindultunk vissza a vonathoz. Útközben sok csipszet ettünk. Mire visszaértünk, eleredt az eső.
Apa már várt engem. Elköszöntünk Emőke nénitől, és beszálltunk a kocsiba. Elmeséltem apának a nap történéseit szóról szóra. Remélem máskor is megyünk ilyen jó kirándulásra!

Kedves olvasóink, kérjük, nézzék meg az eseményen készített fotóinkat, videóinkat! (kattintson a ,,tovább olvasom” szövegre)

2017 december havi befizetés, étlap

Tisztelt Szülők!

A december havi (bölcsődei, óvodai, iskolai) étkezési díjak befizetése:

– 2017. november 22. (szerda) 7.00 – 17.00 óráig,

– 2017. november 23. (csütörtök) 7.00 – 17.00 óráig.

Pótbefizetés: 2017. november 27. (hétfő) 7.00 – 12.00 óráig.

Az étlap letölthető az Étkeztetés menüpont alatt.

Figyelem!

Étkezési díjakat kizárólag ezeken a napokon lehet befizetni!

Óvodatitkár

2017 – Márton-napi vigasság

Már a mécseseket gyújtottuk, nagy volt a nyüzsgés a folyosókon, mindenki a kis lápmásával várta, mikor indul a Márton-napi menet. A sor eleje már az iskola előtti parkolónál állt, mi még bentről néztük, ahogy sötétedett az ég. Aztán elindultunk, szépen imbolyogtak a mécsesek, mint megannyi fehér szentjánosbogár. Vidám hangzavar az estében, kígyózva haladó sok-sok apróság sétált a kozármislenyi Művelődési Ház felé. Iskolánk németül tanuló diákjaival, felkészítő tanáraikkal és osztálytanítóikkal, Szent Márton püspökre emlékeztünk.

A Művelődési Ház előtti sötét teret, amelynek külön varázsa, hogy a tó előtt terül el, most embermagasságú fáklyák világították meg. Ezek mögött helyezkedtünk el, hogy megláthassuk az első látványosságot, a hamarosan kigyulladó máglyarakást. Amíg várakoztunk, a gyerekek elkezdték énekelni a fellépésükre tanult német dalokat, a hűvös esti hangulatban, nagyon jó érzés volt hallgatni őket. Aztán egyszer csak elnémult a tömeg, mert a sötétből, én azt gondoltam, hogy maga Szent Márton tűnt fel lován, de lehet, hogy egy középkori lovag volt az ezüstös ruhában, méltóságteljesen. Mindegy is, hiszen alakja fenséges volt, jelenléte pedig fontos, hiszen meggyújtotta az ünnepség kezdetét jelző máglyát. A lángok fényében gyönyörködtünk, majd elindultunk az ünnepség helyszínéül szolgáló ház felé. Az épület előtt finom hagymás zsíros kenyér és „kinderpuncs” várta az érkezőket, majd miután mindenki kicsit felmelegedett, kezdődött diákjaink szereplése. Iskolánk németes tanulói németül szavaltak, énekeltek, magyarul pedig bemutatták Szent Márton történetét. Az ügyes előadás után megnézhettük a kozármislenyi Józsa Gergely Néptánccsoport Márton-napi koreográfiáját, majd a táncház következett. Ez igazán fergetegesre sikeredett! A tipegőktől az iskolásokon – diákokon, tanárokon – át, az idősebb korosztályig, Nyemcsók Pál tánckarvezető tanításával, mindenki ropta a táncot, énekelte a népdalokat, tapsolt, dobogott, csárdásozott és karikázott, azaz karikázós lépésekkel táncolt. Miután jócskán kimulattuk magunkat, a megfáradt kicsiknek búcsúzóul, népmesét mondtak, hogy szépet álmodjanak.

Aztán, hogy otthon evett-e valaki libát, azt nem tudom! De, hogy jól mulattunk, azt igen!

Szent Márton püspökre emlékezünk november 11-én. Márton 316-ban Pannóniában született, ami a mai Szombathely és környéke. A legismertebb róla szóló történet a koldussal való találkozása. Nem pénzt adott a koldusnak, hanem köpenyét félbehasította és odaadta a fagyoskodónak. Márton ezután megkeresztelkedett és 371-ben Tours városában püspökké választották. Európa szerte ismertté vált legendája és mindenütt nagy ünnepeket rendeztek tiszteletére.
A hagyomány szerint Márton ünnepe a középkor óta határnap volt: a gazdasági év kiemelkedő zárónapja. A jószág e nap táján került be az istállóba. A pásztorok ezen a napon számoltak el szolgálatukkal. Ilyenkor megkapták egész évi bérüket is.
Márton napon országszerte nagy lakomákat rendeztek, hogy egész esztendőben bőven ehessenek és ihassanak. Ilyenkor már le lehetett vágni a tömött libát. „Aki Márton napon libát nem eszik, egész éven át éhezik” – tartották. A liba csontjából az időjárásra is jósoltak: ha a liba csontja fehér és hosszú, akkor havas tél lesz, ha viszont barna és rövid, akkor sáros.
Az újbort is megkóstolták ilyenkor a lúdpecsenyéhez, mert „A bornak Szent Márton a bírája” – azaz megforrt az újbor, ekkor elválik, hogy milyen lett.
Szent Márton napján a pásztorok vesszőt adtak ajándékba a gazdának, ez volt a Szent Márton vesszeje. Köszöntőt is mondtak, a gazda pedig megfizette a „bélesadót” vagy a „rétespénzt”.
Baranyában a szép, napos Márton napot és az előtte vagy utána következő napokat Márton nyarának emlegették, mely igen hideg telet jelzett.
Hivatkozások:
Penavin Olga: Népi kalendárium
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium II.
Magyar Néprajz Nyolc Kötetben, VII. kötet
Kép: Szent Márton – Bretagne-i Anna hóráskönyve, (Grandes Heures d’Anna de Bretagne)
XV. század, forrás: gallica.bnf.fr.

Tovább olvasom

Október – a pályaorientáció és az önkéntesség hava

Intézményünkben 2017. október 26-án tartottuk meg Pályaválasztási fórumunkat – közel 30 pécsi és Pécs környéki középiskola részvételével. Az immár hagyományosnak mondható rendezvényen a nyolcadik évfolyamos diákokon és szüleiken kívül nagy létszámban jelentek meg hetedikes tanulóink is szüleikkel együtt. A közel kétórás fórumon minden érdeklődő személyesen beszélgethetett a középiskolák képviselőivel – pedagógusokkal és diákokkal – és feltehette az őt foglalkoztató kérdéseket, melyekre reményeink szerint megnyugtató válaszokat kapott.

Az ezt követő pénteki tanítás nélküli munkanapot a felső tagozatosok az önkéntességnek és a pályaorientációnak szentelték. Az osztályok ezen a napon önkéntes tevékenységeket végeztek – például az iskola udvarát takarították, kertészkedtek, diót szedtek a kozármislenyi Dorothea Otthon és az Idősek Otthona kertjében, ételadományokat helyeztek el a pécsi adománygyűjtő dobozban, kutyákat sétáltattak a Misina Természet- és Állatvédő Egyesület telephelyén.

Az önzetlen önkéntes munka mellett a pályaorientáció sem szorult háttérbe, hiszen:

• jártak a Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjában, ahol a felelős pályaválasztásról beszélgettek szakemberrel,
  • nyílt napon vettek részt a Pécsi SZC Zsolnay Vilmos Szakgimnázium és Szakközépiskolában, ahol a tanirodán keresztül a tanéttermen át egészen a tancukrászdáig jutottak,
  • bekukkanthattak egy táncstúdió életébe,
  • kipróbálhatták, milyen a traktoros-élet,
  • a pécsi Tűzoltóságon megismerhették a katasztrófavédők munkáját,
  • egy igazi laboratóriumban jártak, ahol baktériumtenyészeteket vizsgálhattak,
  • közelről megismerhették a siklósi termálfürdő rejtett zugait és megtudhatták – mi a dolga a szaunamesternek,
  • végzőseink a Pannon Hőerőmű Zrt üzemlátogatásán voltak,
  • és egy szerencsés osztály pedig bepillanthatott a Harman Professional Kft csúcstechnológiás üzemébe.

Összességében nagyon színes, mozgalmas, tanulságos napunk volt… s reméljük, hogy a pályaválasztásban segítséget kaptak diákjaink.

Gyalogolni jó!

Írta: Bereczkiné Fábián Mária

Gyalogolj velünk és barátaiddal az ország számos helyszínén, éld át a mozgás örömét és élvezd a természet szépségeit a Világ Gyalogló Napon! Erre bátorítottak a World Walking Day kiötlői és hazai szervezői. A nemzetközi mozgalmat a Rio de Janeiro-i Föld-konferenciához kapcsolódva indították útjára 1992. június 7-én. 1995-ben már a Föld összes kontinensén rendeztek gyalogló napot, hazánk 1999-ben lépett a rendező országok sorába.

A rendezvénysorozat célja: gyalogló alkalom szervezésével népszerűsíteni magát a gyaloglást. A gyaloglás, a séta rendszeresen űzve alkalmas eszköz lehet az egészség megtartására, társakkal, barátokkal, családdal közösen gyakorolva pedig egyúttal remek időtöltés.

Tarnóczi Tamás főszervezőt kérdeztük a részletekről.

Iskolánk idén először csatlakozott a kezdeményezéshez. A túrán 35-en vettünk részt, ragyogó időben, jó hangulatban. A gyaloglás útvonalán látványosságként a város közelében található tavak (Kozármislenyi tó, Csikósvölgyi tó, Petőfi HE halastava, és a Mátéka tó) szolgáltak, valamint a Kozármisleny és Nagyárpád feletti dombokról majdnem teljes egészében belátható Mecsek. A látvány lenyűgöző, hiszen Keletről Nyugatra haladva a Zengőtől a Hármas-hegyen át a Misináig, Misinától a Nagy-Tubesen át egészen a Jakab-hegyig, minden magaslat látható.

Kísérő programjaink nagy sikert arattak diákjaink körében, így a talált állatnyomok felismerése, valamint a tájképfotózás. Érdekességként egy magán tanyán megnézhettük a mangalica állományt, találkoztunk és beszélgettünk lovas túrázókkal, lovat simogattunk.

Röviden összefoglalva, 10 éves, fiatal városunkban és környezetében ilyen túrára még nem volt példa, ezért tanulóink és néhány szülő is meglepődve tapasztalta, hogy milyen sok természeti szépség és érték található lakóhelyünk közvetlen környezetében. A kirándulás kellően látványos, és kimerítő volt ahhoz, hogy mindenki pozitív élményekkel térjen haza.

Az első ilyen túra sikerén felbuzdulva mindenképpen azt tervezzük, hogy a következő évben is megtartjuk a Világ Gyalogló Napot.

Tovább olvasom

Fogadónap – Felső tagozat – 2017 november 7-8.

Kedves Szülők!

A felső tagozatos fogadónap időpontjai:

2017 november 7-8.

A fogadónapokhoz tartozó táblázat a pontos információkkal letölthető a Dokumentumok menüpont alatt illetve a következő linken:

Fogadónap – Felső tagozat – 2017 november 7-8. (.pdf, feltöltés dátuma: 2017.11.06)